E-mail: webmaster
Přehled způsobů dopravy.
Pokud nevlastníte auto nebo ho momentálně nemůžete používat, existuje možnost využít možnosti dopravy speciálně upravenými vozidly.
U městské hromadné dopravy se situace v přepravě handicapovaných pomalu zlepšuje. Ve větších městech je možnost dopravovat se speciálními linkami nebo nízkopodlažními tramvajemi, autobusy či trolejbusy.
Největší pokrok v přepravě handicapovaných osob byl v poslední době udělán právě na železnici. Při cestování ve 2. vozové třídě má cestující s průkazem ZTP nebo ZTP/P nárok na 75% slevu z obyčejného jízdného. Při zakoupení "Karty Z 1", která je určena pro držitele ZTP nebo ZTP/P, má cestující dokonce nárok na 75% slevu ze zákaznického jízdného. Průvodce držitele průkazu ZTP/P má cestu ve 2. vozové třídě zadarmo. Při přepravě v 1. vozové třídě uhradíte celé obyčejné nebo zákaznické jízdné. Průvodce držitele průkazu ZTP/P zaplatí při použití 1. vozové třídy rozdíl mezi jízdným v 1. a 2. vozové třídě. Cenu za rezervaci místa, lůžkové příplatky a příplatky na vlaky vyšší kvality uhradí držitel průkazky v plné výši. Průvodce držitele průkazu ZTP/P neplatí příplatek ve vlaku vyšší kvality.
ČD zařazují do vybraných vlaků vozy se zvedací plošinou. V případě, že takový vůz není ve vlaku zařazen, můžete o jeho zařazení požádat. Objednávku lze uplatnit v kterékoliv stanici nejpozději 6 dnů před uskutečněním přepravy. Potvrzení nebo zamítnutí přepravy sdělí České dráhy objednavateli nejpozději 2 dny před požadovaným termínem. Přeprava cestujících na vozíku může být odmítnuta, je-li kapacita vlaku pro takovou přepravu vyčerpána nebo pokud ji ve zvoleném vlaku nelze vůbec realizovat nebo pokud cestujícího s vozíkem nelze dopravit na nástupiště až k vlaku. Při objednané přepravě se cestující dostaví do nástupní stanice alespoň 30 minut před pravidelným odjezdem vlaku a ohlásí se na pracovišti určeném při potvrzení objednávky. Vozík musí být vždy opatřen funkční ruční brzdou.
Dokumenty
České Aerolinie se na svých webových stránkách www.csa.cz věnují asistenci imobilním zákazníkům pouze povrchně. Najdete zde jen nejzákladnější informace, že ČSA zajišťuje speciální služby pro těžce pohybující se cestující. Dopravce se musí s cestujícím před uskutečněním letu domluvit a potvrdit mu jeho požadavek, může si vyžádat i lékařský souhlas, který je uveden na zvláštním formuláři. ČSA řeší problematiku handicapovaných podrobně v interním "Manuálu pro přepravu cestujících". Jako další podmínky přepravy, mimo dohodnutí a potvrzení letu, je uvedeno, že pokud se jedná o transitního cestujícího, musí být potvrzení od všech zúčastněných přepravců. Při přepravě těchto zákazníků musí dojít k vyplnění, již výše zmíněného formuláře MEDIF, který má dvě strany. První strana se vyplňuje dvojmo a druhá část, která je tajná ("Confidental"), jelikož je vyplněna a potvrzena lékaři, se pouze zkontroluje, zda je úplná a správná. Teprve po vyplnění formuláře může být vytvořena rezervace se všemi potřebnými informacemi ohledně omezení cestujícího. Pokud má vozíčkář svého osobního asistenta, pak i ten musí mít svou samostatnou letenku. Pokud by ale neměl svého průvodce, dopravce může těžce pohyblivého cestujícího z přepravy vyloučit. Co se týká slev, ani v manuálu, ani na internetových stránkách ČSA neuvádějí, zda nějaké zvýhodnění poskytují.